Wednesday, June 18, 2008

Sabah mengorak langkah

Saya berada di Pejabat Menteri Pertanian apabila rakan memberitahu bahawa Presiden SAPP sedang memanggil sidang media di Sabah. Berbagai tekaan bermain di benak fikiran saya tentang apalah berita yang akan diberitahu. Jauh disudut hati amatlah saya berharap janganlah SAPP membuat keputusan untuk keluar dari Barisan Nasional. Baru semalam saya melahirkan kebimbangan tentang huru-hara situasi politik semasa yang banyak menekan Perdana Menteri Malaysia. Perkara ini akan memberi implikasi kepada kepercayaan pelabur serta bakal pelabur luar dan keberkesanan kepimpinan kabinet dalam hal mentadbir negara.

Langkah berani ini bersandarkan kepada layanan terhadap negeri Sabah yang dikatakan mundur, miskin dan sentiasa dipinggirkan dari segi pembangunan mahupun penjawatan di peringkat nasional. Kalau diukur dan dilihat dari sudut ahli SAPP, ianya satu tindakan yang wajar dan bolehlah Datuk Yong Teck Lee dianggap sebagai hero yang disanjung. Langkah yang dirasakan noble ini perlulah diperhalusi dan diambil berat kerana SAPP baru menyatakan pendirian tidak percaya kepada Perdana Menteri dan bukannya keluar parti. Ini merupakan amaran supaya parti-parti di Sabah tidak lagi dipandang sebagai parti sampingan sebaliknya sebagai parti yang menyumbang.

Isu seperti pendatang asing, kemiskinan, royalti minyak dan penjawatan merupakan perkara yang dibangkitkan. Walau bagaimana penting untuk RAKYAT sekalipun perjuangan yang ingin ditegakkan, masih ada pemimpin-pemimpin politik Sabah yang terus mengecam SAPP. Mengapa tidak bersama-sama mempersoalkan isu yang diperjuangkan? Sebaliknya pendirian SAPP itu dikecam tanpa mengemukakan alasan. Mereka sepatutnya menasihati SAPP agar menggunakan saluran yang ada bagi meminta apa yang dimahukan, bukan secara membabi-buta mengecam SAPP kerana menyatakan permintaan mereka.Tidak malukah mereka kepada RAKYAT? Tindakan mereka seolah-olah lebih memperjuangkan PM dan bukannya RAKYAT.Ahli Parlimen dan pemimpin parti jangan membawa imej sebegini kerana kalau berterusan bersikap seperti ini keyakinan RAKYAT kepada BN akan terus terhakis. Saya percaya jika saluran yang sedia-ada digunakan sebaiknya oleh SAPP, Perdana Menteri tidak akan teragak-agak menimbangkan permintaan mereka.

Ternyata langkah yang diambil oleh Datuk Yong Teck Lee merupakan langkah popular dikalangan ahli-ahli parti SAPP. Pihak pembangkang pula melihat perkara ini sebagai satu peluang untuk terus membuktikan kepada RAKYAT bahawa kerajaan yang ada sekarang tidak berupaya dan kurang acuh dalam usaha menangani masalah yang dihadapi oleh RAKYAT Malaysia dan Sabah khususnya. YAB Lim Guan Eng mempersendakan SAPP kerana masih lagi berada dalam komponen Barisan Nasional. Umpan Anwar Ibrahim hampir dimakan tetapi belum lagi dikait. Buat setakat ini, SAPP baru hanya mengadakan usul tidak percaya kepada pimpinan YAB Perdana Menteri. Maka haruslah PM berusaha dengan bersungguh bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh RAKYAT Sabah supaya keyakinan mereka kembali kepada Barisan Nasional.

3 comments:

Anonymous said...

great job, bastien

C.H.E Dayat said...

Tahniah.. Untuk pengetahuan Saudara, saya adalah rakan kepada fahrie..

I'm also into politics and plz do not hesitate to view my blog at

www.kisahsebuahbangsa.blogspot.com

Comments and feedbacks are most welcomed..

p/s: Also a true Gooner Fan..

Anonymous said...

NO! sudah cukuplah pengeksploitasian sumber ekonomi negeri kami!

"In 2000 Sabah had an unemployment rate of 5.6 per cent, the highest of any Malaysian state and almost twice the national average of 3.1 per cent. The state has the highest poverty level in the country at 16 per cent, more than three times the national average. Part of the problem is the inequitable distribution of wealth between state and federal governments."

"In 1970, Sabah ranked as one of the richest states in the federation, with a per capita GDP second only to Selangor (which then included Kuala Lumpur).[20] However, despite its vast wealth of natural resources, Sabah is currently the poorest of Malaysia's states. Average incomes are now among the lowest in Malaysia, and with a considerably higher cost of living than in West Malaysia."

sabah menjadi miskin kerana kerjasama PTI dengan semenanjung malaysia!